Sosiaali- ja terveysministeriö ohjeisti huhtikuussa sosiaalihuollon ympärivuorokautisen hoidon toimintayksiköitä kiinnittämään erityistä huomiota tilojen desinfiointiin ja siivoukseen koronaviruksen ehkäisemiseksi. Tämän jälkeen monet työnantajat ovat kehottaneet hoitotyöntekijöitä siivoamaan erillisten siivousohjeiden mukaisesti.
STM:n ohjeistuksen mukaan tiheästi puhdistettavia kohteita ovat erityisesti kosketuksen kohteena olevat pinnat, kuten ovenkahvat, vetimet, kaukosäätimet ja rollaattorien kahvat.
– Kaikki hoitajat ymmärtävät toki sen, että työtä tehdessä siivotaan omat jäljet ja huolehditaan yleisestä siisteydestä. Nyt tehtäväksi annettu tehostettu koronasiivous vie kohtuuttoman paljon työaikaa, jopa kaksi tuntia työvuorosta, Elina Kiuru toteaa.
Palvelutaloissa ei ole riittävästi tukityöntekijöitä
Tilanne kärjistää hoivakodeissa jo aiemmin ilmenneen puutteen: kaikilla työpaikoilla ei ole lainkaan tai riittävästi tukityöntekijöitä, joille siivoustehtävät oikeasti kuuluisivat. Kiuru huomauttaa, että työmäärän lisääntyessä yksikköön tulisi palkata lisää henkilökuntaa.
– Hoitajien ensisijainen tehtävä on huolehtia asukkaiden terveydestä ja turvallisuudesta. Nyt heitä kuormittaa pyykkihuollon ja ruoanlaiton lisäksi tämä koronasiivous. Hoitajien paineet kasvavat entisestään, sillä he kantavat siivoamisen myötä huolta myös siitä, ettei korona pääse leviämään pintojen kautta.
Kiurun mukaan asiassa piilee toinenkin ongelma: hoivayksiköissä ei ole riittävästi suojaimia. Perusteellista siivousta tehdessä käytössä tulisi olla asianmukaiset varusteet.
– Hoitajat ovat kuitenkin kertoneet, että he joutuvat hoitamaan asukkaita ja tekemään voileipiä niillä samoilla varusteilla, joita he käyttävät siivotessa.
Koronasiivouksesta kannattaa keskustella työnantajan kanssa
Työntekijät kärsivät siitä, että heillä ei riitä aika asukastyöhön, mutta niin kärsivät asukkaatkin. Poikkeusoloissa hoivayksiköissä ei sallita ulkopuolisten vierailuja.
– Asukkailla ei ole muuta kuin työntekijät ja nyt jos koska hoitajilla pitäisi olla aikaa asukkaille. Hoitajat voivat olla tällä hetkellä asukkaiden ainoa piristys arjessa, Elina Kiuru sanoo.
Hänen mukaansa työnantajien kannattaisi kiinnittää nyt huomiota työntekijöiden työhyvinvointiin. Hän kannustaa myös hoitohenkilökuntaa keskustelemaan rohkeasti työnantajan kanssa ja miettimään ajankäyttöä yhdessä. Työnantajilla ei välttämättä ole käsitystä siitä, kuinka paljon koronan ehkäisemiseksi tehostettu siivoustyö vie aikaa.
– Hoitajien kannattaa seurata siivoamiseen kuluvaa aikaa ja keskustella työnantajan kanssa, olisiko syytä palkata lisää avustavaa henkilökuntaa. Jos keskusteluyhteyttä ei löydy ja työ käy hyvin kuormittavaksi, voi yhteyttä ottaa työsuojeluvaltuutettuun.