Sarastian ja Helsingin palkkasotkulla miljoonien hintalappu – Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat olleet suurimpia kärsijöitä

Viime vuonna moni Helsingin kaupungilla työskentelevä sote-alan ammattilainen jäi ilman palkkaa tai sai vahingossa tililleen kaksinkertaisen tilipussin. Mikä meni pieleen?

Osa Helsingin kaupungin työntekijöistä jäi viime vuonna kokonaan ilman palkkaa. Kuva: Mostphotos

Teksti Jenna Parmala

Viime vuoden palkanmaksun ongelmat tulivat Helsingin kaupungille kalliiksi. Hintalappu uuteen Sarastian tarjoamaan palkanmaksujärjestelmään siirtymisestä aiheutuneista ongelmista oli noin 4,5 miljoonaa euroa, arvioi kaupungin palkanlaskennan vakauttamishankkeen johtaja Kirsti Laine-Hendolin.

Palkanmaksun ongelmat ovat koskettaneet erityisesti sote- ja pelastusalan henkilöstöä. Virheitä arvioidaan pelkästään viime vuoden aikana tapahtuneen tuhansia.

Pormestari Juhana Vartiainen esitti kaupungin palkkavirheistä kärsineille työntekijöille anteeksipyynnön ja muistutti, että palkanlaskennasta vastaava henkilöstö on kuluneena vuonna ollut hyvin kovan paineen alaisena. Tällä hetkellä kaupunki pyrkii korjaamaan ja ennakoimaan palkanmaksun virheitä paremmin. Vakavat virheet ovat Laine-Hendolinin mukaan jo jääneet viime vuoteen.

– Valmista ei kuitenkaan ole, ennen kuin ihmiset voivat luottaa siihen, että palkka tulee sovitusti ja oikeana päivänä, Vartiainen toteaa.

Työtuomioistuin tuomitsi Helsingin kaupungin alkuvuodesta maksamaan SuPerille ja Tehylle hyvityssakkoa pitkään jatkuneista palkanmaksun ongelmista.

Mainos

Ongelmista tiedettiin etukäteen

Helsingin kaupungin tilaaman ulkopuolisen selvityksen johtopäätös palkkasotkusta oli, että uuteen palkkajärjestelmään siirryttiin liian nopeasti ja hallitsemattomasti. Valor Partnersin konsultti Johan Matinmikon mukaan hankinnassa ei huomioitu tarpeeksi työntekijöiden perehdytystä tai ylipäätään muutoksenhallintaa. Sarastian suoriutumiskyky oli hyvin rajallinen suhteessa Helsingin kaupungin tarpeisiin, erityisesti, kun sama yritys tarjosi samaan aikaan palveluita uusille hyvinvointialueille.

– Käyttöönottohetki suunniteltiin ja resursoitiin kevyesti, vaikka ongelmista etukäteen tiedettiin, Matinmikko totesi.

Palkanlaskennan työntekijät olivat käyttäneet vanhaa palkkajärjestelmää onnistuneesti vuosikymmeniä. Työntekijät kokivat, että uusi järjestelmä kaatui heidän syliinsä ja virhesumaa alkoi syntyä heti ensimmäisistä päivistä alkaen. Juhana Vartiainen totesi selvityksen pohjalta ongelmia olleen niin paljon, ettei minkään yksittäisen asian ratkaisu olisi tuonut kaupungille onnistumista.

– Arvio tilanteesta oli liian monessa kohtaa puutteellinen.

Helsingin kaupunki jatkaa toistaiseksi yhteistyötään Sarastian kanssa.

Sinua voisi kiinnostaa myös

”Unettomia öitä on viettänyt moni” – HUSin yt-neuvottelut päättyivät 280 työntekijän irtisanomiseen

Lähihoitajan työnkuva vaihtelee maasta toiseen, mutta yksi tekijä yhdistää: työ kuormittaa

Henrika Nybondas-Kangas on KT:n uusi toimitusjohtaja