Helsingin kaupungin palkanmaksun ongelmat alkoivat toukokuussa uuden palkkajärjestelmän käyttöönoton jälkeen. Puolen vuoden aikana palkkavirheitä on ollut vähintään tuhansia. Kaupungin työntekijät ovat saaneet virheellisesti maksettuja palkkoja tai jääneet ilmaan palkkaa. Virheet ovat kertautuneet, kun kaupunki on ilmoittanut vääriä palkkatietoja Verohallinnon tulorekisteriin, mikä vaikuttaa esimerkiksi Kelan myöntämiin etuuksiin tai oikeuteen saada etuuksia.
Palkanmaksun ongelmat olisi tähän mennessä pitänyt saada korjattua, toteaa SuPerin sopimusasiantuntija Anne Sainila-Vaarno.
– Työnantaja on saanut aikaa korjata virheensä. Kun ongelmat palkanmaksussa jatkuvat yhä, haluamme muistuttaa työnantajaa siitä, että työehtopimuksia on noudatettava.
Hoitajajärjestöt vaativat Helsingin kaupungilta hyvityssakkoa sekä korvauksia asiasta aiheutuneista oikeudenkäyntikuluista.
Liitto on jäsentensä tukena
SuPeriin on tullut kesän ja syksyn aikana noin 120 yhteydenottoa Helsingin kaupungilla työskenteleviltä jäseniltä, joille palkka ei ole tullut tilille ajallaan tai se on maksettu väärin.
Liitto on ollut työnantajaan yhteydessä ja neuvonut, miten jäsenten tulee tilanteessa toimia. Myös SuPerin paikalliset luottamusmiehet ovat olleet jäsenten tukena. Mahdollisuudet vaikuttaa tilanteen korjaantumiseen ovat kuitenkin rajalliset.
– Palkanmaksujärjestelmä on työnantajan valitsema ja sen toiminta on työnantajan vastuulla. Kanne on nyt mennyt, ja odotamme työnantajan vastinetta siihen.
Työtuomioistuin ratkoo työehtosopimusten tulkintaerimielisyyksiä. SuPerin näkökulmasta asia on kiistaton: palkanmaksu ajallaan ja virheettömästi on työnantajan tärkeimpiä työehtosopimuksen määräämiä velvollisuuksia.