Kielitaito on tärkeä
1. Työnantaja, sinun tehtäväsi on varmistaa, että tulijoiden kielitaito riittää asiakas- ja potilastyöhön. Anna ohjeet työkielestä ja kielenkäytöstä kirjallisesti ja päivitä omavalvontasuunnitelmaan kielitaitoa koskevat asiat.
2. Koko henkilöstö kannattaa kouluttaa selkokielen käyttöön, siitä hyötyvät niin vieraskieliset työntekijät kuin asiakkaat ja potilaatkin.
3. Kielitaito paranee työssä ja arjessa. Laadi vieraskielisten työntekijöiden kanssa yhdessä suunnitelma kielitaidon kehittämisestä ja kotoutumisesta.
4. Puhuessa saattaa pärjätä, mutta hoitotyön kirjaaminen edellyttää jo astetta parempaa kielitaitoa ja ammatillisen sanaston hallintaa. Esihenkilön tehtävä on varmistaa, että kirjaaminen on säädösten mukaista.
Pomo, huomaa nämä!
5. Monelta törmäykseltä vältytään, kun ihmisillä on tietoa ja tulijoiden saapumiseen on osattu valmistautua. Esihenkilön tehtävänä on kertoa työyhteisölle mahdollisimman paljon jo etukäteen vieraskielisten hoitajien taustoista, koulutuksesta, kielitaidosta ja kulttuurista.
6. Nimeä vieraskielisille työntekijöille perehdyttäjät ja varaa perehdyttämiseen riittävästi aikaa. Perehdyttäjiksi ryhtyvien on itse oltava innostuneita ja sitoutuneita hommaan, vastentahtoisesti ja kiireen keskellä hutiloiden tehdystä perehdyttämisestä ei ole hyötyä kenellekään.
7. Varmista, että tulijalla on ainakin aluksi aina työpari. Muista, että työnantaja vastaa työturvallisuudesta.
8. Huomaa, että Suomeen tulleet vieraskieliset hoitajat eivät välttämättä heti pysty tekemään kaikkia työtehtäviä. Työtehtävät täytyy määritellä kielitaidon ja osaamisen mukaan.
Oletko vieraalla maalla?
9. Suomeen tullut hoitoalan ammattilainen – Tervetuloa töihin, hoitoalalla sinua ja osaamistasi todella tarvitaan! Kerro avoimesti omasta kulttuuristasi, kysy ja ole utelias, todennäköisesti työkaverit ja asiakkaasi ovat kiinnostuneita kuulemaan, mistä tulet.
10. Pidä mukanasi muistivihko ja kirjoita ylös työhön liittyviä sanoja. Kielitaitosi kehittyy koko ajan, sana kerrallaan.
11. Kerro, jos et ymmärrä jotakin sanaa tai lausetta. Kysy, tarkenna ja varmista. Jos sinusta tuntuu, ettet osaa jotakin työtehtävää, kerro sekin. Oman ammatillisen osaamisen rajat on tärkeää tietää.
12. Käytä suomen kieltä rohkeasti. Älä välitä kielioppivirheistä ja hassuista pikkumokista, niitä sattuu kaikille vierasta kieltä puhuville. Tärkeintä on, että puhut.
13. Uudessa kulttuurissa ja vieraalla kielellä työskenteleminen voi olla varsinkin aluksi raskasta ja vaatia jatkuvaa pinnistelyä. Omasta jaksamisesta kannattaa huolehtia. Tee vapaa-ajalla asioita, joista saat hyvää mieltä, pidä yhteyttä kotimaahan ja lepää välillä puhumalla omaa äidinkieltäsi.
Työyhteisön kannustava asenne
14. Keskustelkaa yhdessä työajalla kollegojen kanssa erilaisista kulttuurisista tavoista, omista kulttuuritaustoistanne ja myös ennakkoluuloistanne. Pohjalaiset ja savolaiset voivat olla vähän eri puusta veistettyjä, eikä kaikkia murresanojakaan aina ymmärrä, mutta juttuun tullaan silti hyvin. Miksipä ei myös vähän kauempaa tulleiden kanssa?
15. Muista, että ihmisten väliset erot ovat isompia kuin kulttuurien väliset erot. Samasta maasta voi tulla töihin hyvin erilaisia persoonia.
16. Miettikää yhdessä, miten uutta työkaveria voi tukea suomen oppimisessa. Rauhallinen ja selkeä puhe, toistaminen, kuvien käyttäminen ja ehkä puhelimen käännösohjelmakin voivat olla avuksi arjessa. Työnantajalta voi vaatia selkokieleen koulutusta, siitä hyötyvät kaikki.
17. Luokaa yhdessä kannustava ja avoin ilmapiiri. Ota puheeksi ja kysy rohkeasti, jos työkaverin tavoissa tai puheissa jokin ihmetyttää.
18. Jos koet, että suomen opettaminen ja vieraskielisen työkaverin neuvominen kuormittaa sinua liikaa, ota asia puheeksi esihenkilön kanssa.
19. Työhyvinvointiin, pelisääntöihin ja jaksamiseen liittyviä aiheita täytyy pitää työpaikalla esillä koko ajan. Vaatikaa työnohjausta ja pitäkää yllä kannustavaa keskustelua.
20. Monelle vieraskieliselle ammattiliitot, liiton edut ja suomalainen työmarkkinajärjestelmä ovat vieraita. Kerro, että Suomessa on turvallista ja suositeltavaa kuulua ammattiliittoon, suosittele SuPeria ja pyydä tulija mukaan paikallisen ammattiosaston toimintaan.
Jutun ohjeet laativat SuPerin asiantuntijat Leena Kaasinen ja Elina Kiuru.