Voiko työnantaja rangaista minua epäkohtailmoituksen tekemisestä?

Asiakkaiden ja potilaiden turvallisuuden vaarantaviin epäkohtiin puuttuminen kuuluu hoitajan työhön. Silti moni epäröi epäkohtailmoituksen tekemistä.

Kuva: Mostphotos

Teksti Saija Kivimäki

Voiko työnantaja rangaista minua, jos teen ilmoituksen työntekijöiden liian vähäisestä määrästä? Asiasta puhuminen työpaikalla ei ole auttanut.

Hoitajalla on lakisääteinen velvollisuus tehdä ilmoitus työpaikalla havaitsemistaan epäkohdista asiakastyössä. Ilmoituksen tekeminen on aina ammattieettisesti oikein. Epäkohta voi olla esimerkiksi riittämätön henkilöstömitoitus tai työntekijöiden ammattitaidottomuus. Ilmoituksen tekeminen koskee niin julkista kuin yksityistä sosiaali- ja terveydenhuoltoa.

Mainos

Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia, esimerkiksi muuttaa yksipuolisesti työvuoroja työntekijälle epäedulliseksi. Työnantaja ei myöskään saa antaa asiasta huomautusta eikä varoitusta työntekijälle. Jos näin tapahtuu, kirjoita itsellesi muistiin, mitä on tapahtunut ja milloin. Jos työnantaja antaa varoituksen, siihen täytyy tehdä viipymättä kirjallinen vastine ja toimittaa se työnantajan edustajalle. Säilytä kaikki asiaan liittyvät dokumentit itselläsi mahdollisia jatkotoimia varten.

Ota tarvittaessa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, luottamusmieheen, ammattiosastoon tai liittoon.

Miten epäkohtailmoitus tehdään?

Työnantajan on perehdytettävä työntekijät ilmoituksen tekemiseen ja kertoa, miten ilmoitus tehdään ja miten se käsitellään. Ohjeet tulee olla kirjattuna työpaikan omavalvontasuunnitelmaan. Ihanteellisessa tapauksessa työpaikalla on valmis lomake epäkohtailmoituksen tekemiseen.

Ilmoitus kannattaa tehdä yhdessä työkavereiden kanssa, koska henkilöstömitoitukseen liittyvät epäkohdat koskettavat koko työyhteisöä. Ilmoituksen kanssa ei kannata viivytellä, etteivät epäkohdat johda vahinkoihin.

Epäkohtailmoitus tehdään aina kirjallisesti. Kerro ilmoituksessa vapaamuotoisesti mutta yksityiskohtaisesti, mitä ja keitä asia koskee. Epäkohdat voi kirjata vaikka ranskalaisin viivoin. Ilmoitus toimitetaan esihenkilölle esimerkiksi sähköpostitse.

Kysymyksiin vastasi SuPerin asiantuntija Elina Kiuru.

Epäkohdissa on yhä paljon epäselvyyttä

Epäkohtailmoitusten tarkoituksena on tehdä näkyväksi asiakas- ja potilastyön vaarat ja uhat, jotta niihin voidaan puuttua ajoissa ennen kuin mitään vakavaa pääsee tapahtumaan. Parhaimmillaan ilmoituksen asianmukainen käsittely antaa työyhteisölle mahdollisuuden oppia tapahtuneesta ja sopia toimista, joilla vastaavat tilanteet ehkäistään ennalta.

Vaikka ilmoitusvelvollisuus on ollut sosiaalihuoltolaissa jo useamman vuoden, epäkohtiin ja niistä ilmoittamiseen liittyy työpaikoilla yhä paljon epävarmuutta. Työntekijät eivät välttämättä tiedä, milloin kyseessä on ilmoitusta edellyttävä epäkohta tai miten ja kenelle ilmoitus tehdään.

Mainos

Lähihoitajan työssä tavallisia ilmoitusta vaativia tilanteita ovat työntekijävaje ja työntekijöiden osaamattomuus, esimerkiksi riittävän kielitaidon puuttuminen.

Epäkohtailmoitukset koskevat aina koko työyhteisöä. Yksittäistä asiakastilannetta tai henkilöä koskevista epäkohdista tulee tehdä epäkohtailmoituksen sijaan kirjallinen muistutus esihenkilölle tai muulle työnantajan edustajalle – tai tehdä kantelu aluehallintovirastoon.

Sähköinen lomake helpottaa ilmoituksen tekemistä

Epäselvät käytännöt voivat aiheuttaa turhaa pelkoa esimerkiksi siitä, että ilmoituksen tekemisestä voi seurata hankalan työntekijän maine tai muu työnantajan rangaistus.

Jos näin ikävästi tapahtuu tai ilmoituksen tekeminen ei johda mihinkään, työntekijä voi ottaa yhteyttä aluehallintovirastoon. Aveilla on käytössään sähköinen lomake epäkohtailmoitusten tekoon. Lomakkeen kysymykset ohjaavat antamaan riittävät tiedot asian käsittelemiseksi.

Aluehallintovirasto arvioi ilmoituksen ja ryhtyy asiassa niihin toimenpiteisiin, joihin se katsoo ilmoituksen perusteella olevan aihetta.

Kun havaitset epäkohdan asiakastyössä

  • Tee ilmoitus viipymättä ja aina kirjallisesti.
  • Kirjaa tarkasti, mitä ja ketä asia koskee.
  • Anna ilmoitus esihenkilölle.
  • Esihenkilön on ilmoitettava asiasta hyvinvointialueen sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
  • Epäkohtailmoituksen tekijällä on oikeus tietää, mihin toimiin ilmoitus on johtanut. Jos mitään ei tapahdu, tee ilmoitus aluehallintovirastoon.

Mainos

Lue myös: Työpaikan epäkohdat esiin nostanut lähihoitaja sai varoituksen – Hovioikeus tuomitsi työnantajan syrjinnästä

Työntekijän vaientamisella pyritään muuttamaan ja hallitsemaan – Todenpuhuja jää yksin

Hoitajalla on vaitiolovelvollisuus ja ilmoitusvelvollisuus, mutta milloin niitä on noudatettava?

Sinua voisi kiinnostaa myös

Työpaikan epäkohdat esiin nostanut lähihoitaja sai varoituksen – Hovioikeus tuomitsi työnantajan syrjinnästä

Suora kysymys: Työpaikkani lakkautetaan, voiko työnantaja irtisanoa työsopimuksen?

Sairastuin lomalla – voiko lomapäiviä siirtää? Huomioi nämä asiat, jos sairastut ennen vuosilomaa tai sen aikana